Tanja Schraders: “De fundering is gelegd, het is nu aan ons om deze te verstevigen en uit te bouwen”
24 mei 2023Tanja woont in Maarssen, samen met haar vriend en twee kinderen. Ze is dol op hardlopen en skiën. Tanja gaat graag op vakantie en is naar eigen zeggen echt bourgondisch ingesteld. Lekker koken, naar lekkere restaurants gaan en die gezelligheid delen met familie en vrienden, is haar op het lijf geschreven. Sinds 1.5 jaar is ze werkzaam bij TriFinance als Recruitment Manager. In dit artikel vertelt Tanja over de inhoud van haar werkzaamheden en haar toekomstperspectief.
Wat doet een Recruitment Manager?
Tanja begint met vertellen over wat haar rol bij TriFinance inhoudt: “Ik probeer zo goed mogelijk alles te faciliteren voor de recruiters in de verschillende Business Units. Zij moeten zo efficiënt en effectief mogelijk hun werk kunnen doen, dus ik coach ze en houd bila’s. Dan kijken we samen naar de funnels; naar wat er goed gaat en wat er beter kan. Daarnaast organiseer ik één keer per maand een kennissessie en daarin worden de projecten waar ze aan werken besproken en kennis gedeeld. Ook zijn er ontwikkelkansen. Zo hebben we laatst een inmail-training georganiseerd, waar de recruiters leerden om betere mails te schrijven en verzenden, zodat het acceptatiepercentage omhoog gaat. Naast dit alles ben ik verantwoordelijk voor de visie en strategie voor recruitment en zet ik, strategisch, de lijnen uit. TriFinance heeft ook kantoren in België en Duitsland waar ik regelmatig met mijn collega’s daar ook contact heb. We delen actief onze kennis en kijken naar waar we een verbeterslag kunnen maken.”
Community als kern van elke Business Unit
In 1.5 jaar tijd heeft ze flink wat van de grond gekregen bij TriFinance: “Ik zit hier inderdaad nu een 1.5 jaar en toen ik hier kwam, moest er eerst een basis voor recruitment gelegd worden. Ik ben begonnen met een beeld te krijgen welke processen er al waren en op welke manier de recruiters hun werk deden. Op dit moment heeft TriFinance in vergelijking met België een lagere naamsbekendheid. Wij moeten via LinkedIn echt aan de bak om professionals te bereiken, dus sinds kort focussen we ons op bepaalde profielen per Business Unit. Elke Business Unit heeft nu een aantal focus doelgroepen met als doel om hier community’s op te bouwen. Het is belangrijk om te weten wat deze verschillende doelgroepen belangrijk vinden. Hiervoor hebben we persona’s opgesteld. Het mooie is dat onze Project Consultants de doelgroep zijn. Wij vragen daarom ook veel feedback aan de consultants omdat wij dan zeker weten wat het beste aansluit op de verschillende doelgroepen. We proberen met hun in contact te komen en community’s per doelgroep op te bouwen. Dit doen we o.a. door het delen van blogs en filmpjes, die dus goed aansluiten op onze doelgroepen, om zo nieuwe medewerkers op de korte en lange termijn aan te trekken. Om ook het werk voor onze recruiters leuker te maken is het opbouwen van deze community’s dus heel belangrijk.
Simpel vacatureteksten uitzetten, dat is verleden tijd volgens Tanja: “Ja, je moet echt wel dieper gaan. De USP’s van de organisatie naar voren schuiven en echt benadrukken waar wij het verschil in maken. Daarbij is het heel belangrijk om je doelgroep zeer goed te kennen en te weten wat zij belangrijk vinden. Onze filosofie is echt uniek, daar heeft Gert Smit als oprichter wel in geïnvesteerd. We zijn een familiebedrijf zonder al te veel lagen, zodat we als een hechte club impact kunnen maken. Gert Smit is in 2002 begonnen met de filosofie op poten zetten. People first: altijd de eigen mensen op de eerste plaats zetten. Uit ervaring weet ik dat dit een hype is en elke organisatie dit roept, maar bij ons zit het wel degelijk verankerd in het DNA. We kijken altijd naar wat iemand kan en wil, in plaats van simpelweg een standaard vacature vervullen en wat vinkjes in de juiste hokjes te plaatsen. Je ziet ons onderscheidend vermogen ook in de inwerkprocedure naar voren komen. Als iemand hier binnenkomt, dan kijken we direct naar wat je al kan, wat je wil leren en waar je naartoe wilt. Dan wordt er samen gekeken naar welke opdrachten hierbij aansluiten en hoe het stappenplan richting de toekomst eruit ziet. Eigenlijk hebben we ons eigen interne opleidingsinstituut.”
De fundering verstevigen is prioriteit
Over het verschil met andere consultancybureaus kan Tanja kort zijn: “De ontwikkeling die we samen met onze Project Consultants doormaken is bijzonder. We denken niet in poppetjes en richten ons niet op het zo snel mogelijk vervullen van posities bij opdrachtgevers. We willen gemotiveerde consultants en dat kan alleen door ze op een opdracht te plaatsen waar ze warm voor lopen. Onze professionals hebben ook een eigen mentor, zodat ze ook on the job kunnen sparren met iemand die ervaring heeft. Ik zei het hierboven ook al eens, maar we creëren eigenlijk een maatwerk opleidingstraject voor elke consultant, door te luisteren naar wat iemand nodig heeft om verder te groeien.”
Ben je zelf te spreken over je eerste 1.5 jaar bij TriFinance? “Wat ik vooral bij de recruiters merk, is dat ze meer zijn gaan samenwerken. Voorheen zat iedereen bij zijn eigen Business Unit en was er van onderlinge kennisdeling geen sprake. Ook was het uitwisselen van kandidaten erg lastig, dus dat we dit nu meer overkoepelend aanpakken is een waardevolle verandering in mijn ogen. De eerste stappen in het bouwen van community’s zijn gezet en de recruiters weten nu dat het essentieel is om hier proactief in te staan. Content verspreiden, ervaringen delen op de socials en het aantal contacten uitbreiden; dat zorgt voor een solide fundament. Het fundament ligt er nu, dus de komende tijd ligt de focus op het verstevigen van deze basis en uiteindelijk op het opbouwen van ons huis. Al met al ben ik tevreden en kijk ik uit naar wat er komen gaat!”
Get in Touch
Wil jij vrijblijvend praten over je ambities en carrièremogelijkheden? Neem dan contact op met Tanja, zij helpt je graag verder,
Tanja Schaders
0611169152