Corporate Performance Management
Uw uitdagingen
- De juiste KPI's op mijn dashboard selecteren
- Historische en toekomstige KPI’s laten aansluiten
- Ontwikkelen en onderhouden van een robuust data model
Bedrijven dienen prestaties te meten op basis van strategische doelstellingen. TriFinance helpt bij het bepalen van de juiste KPI’s en het opzetten van rapportages.
Rapportage afgestemd op strategie
Een strategie moet worden vertaald in een reeks relevante kpi's. Als de implementatie van uw strategie niet kan worden gemeten, kunt u de prestaties van uw organisatie niet volgen en weet u niet of de strategische doelstellingen behaald worden.
Onze experts helpen u bij het definiëren van een evenwichtige set KPI’s die duidelijk is gekoppeld aan uw strategische doelstellingen. Vervolgens vertalen we deze KPI’s naar een onderliggend datamodel dat de basis vormt voor alle gegevens, systemen en rapportage.
Corporate Performance Management staat bovenaan de informatiepiramide, zoals hieronder weergegeven. Alleen een goed gestructureerde piramide stelt een organisatie in staat om op managementniveau efficiënt te rapporteren over strategische onderwerpen. Het datamodel verbindt alle lagen en applicaties.
Historische en toekomstgerichte indicatoren
Een van de vele uitdagingen voor organisaties is om verouderde cijfers aan gebudgetteerde of gerealiseerde cijfers te koppelen als de organisatie zelf aan verandering onderhevig is. Van vergelijkbaarheid van cijfers is dan geen sprake meer.
Een CPM-systeem (Corporate Performance Management) rapporteert niet alleen de gedateerde gegevens, maar vergelijkt ook oude met gebudgetteerde gegevens. In een geïntegreerde CPM-omgeving moet het budgetmodel worden afgestemd op het managementrapportage model door middel van de gedateerde gegevens. Dat wil zeggen: een verandering in het dimensionale model van een organisatie moet worden weerspiegeld in zowel budgetten als werkelijke cijfers.
Financieel datamodel
Een goed CPM-systeem valt of staat bij een professioneel datamodel. Bij veel datamodellen ontbreekt echter een goede structuur waardoor inzichten slechts beperkt te realiseren zijn met veel omwegen of manuele handelingen.
Vanuit technisch oogpunt bouwen we een professioneel datamodel als basis voor CPM. Dit datamodel bevat naast een logische structuur, diverse data dimensies en heldere datadefinities ook feiten zodat vastlegging van gegevens op een eenduidige manier kan plaatsvinden.
De dimensies vormen de verschillende invalshoeken van waaruit een organisatie naar haar gegevens wil kijken, zoals een klant, regionale markt, fabriek of productperspectief. De feiten zijn de numerieke elementen die worden opgeteld of waarvan het gemiddelde wordt berekend, zoals omzet, kosten en activawaarde.
Om efficiënt en effectief te kunnen rapporteren, vertalen we het business perspectief in de structuur van de onderliggende data en systemen. Zo’n datamodel vormt de ruggengraat van een effectief ERP- of boekhoudsysteem.
Who will support you
Our specific subject-matter expertise, industry knowledge and pragmatic advisory methodologies are delivered by MI&S and Financial Institutions.
Relevante inhoud
-
Persbericht
TriFinance sluit partnership met innovatieve Belgische Data Catalog provider dScribe
-
Artikel
Power BI: digital skill of Excel van de toekomst?
-
Artikel
Kan een finance professional RPA-specialist worden?
-
Artikel
Data science in business controlling: hoe pakt een multinational als Bose dit in de praktijk aan?
-
Blog
Grow your ambition - Growth story Andrew Watticant
-
Blog
Jef de Bundel: "Ik pin mezelf niet graag vast op één aspect"
-
Carrière als consultant
TEST Project manager
-
Carrière bij onze klanten
Financial Controller - For our client
-
Carrière als consultant
Project Consultant
-
Carrière als consultant
Project Manager
-
Carrière als consultant
Financial Microsoft Dynamics ERP Consultant
-
Carrière als consultant
SAP Finance Consultant